Яворів — село повстанських архівів

У процесі ідентифікації осіб, зафіксованих в архіві негативів та з'ясування інших питань, пов'язаних з яворівською знахідкою 1999 р. виявилось, що в Яворові був ще один фотоархів УПА. То були світлини, виготовлені самими повстанцями в кількості понад 160 екземплярів. їх зберігала Василина Русинюк (Іванчикова), яка померла в другій половині 80-х рр. Вже будучи важкохворого, довірила вона свою таємницю сусідові — Рибчуку Василю (Мільковому), батько якого за симпатії до підпілля був заарештований, вивезений в Казахстан, де пропав безвісти.
Звідки в неї взявся цей скарб, Василина не розповідала. Але веліла зберегти передане "до кращих часів" і натякнула, що була зв'язковою, виконувала кур'єрські функції, добре знала багатьох з підпілля, зокрема Дебринюка Івана,-"Непорадного", троюрідного брата В. Рибчука. Надійна конспірація вберегла її від репресій, а про причетність Василини — одинокої жінки — до підпілля ніхто з близьких, родини й сусідів не здогадувався. Можемо лише додати, що Василина Русинюк народилася 1918 р. в Яворові, в 30-х рр. брала активну участь в роботі аматорського гуртка "Просвіти", зігравши немало ролей у виставах дружного сільського колективу. В якийсь момент, імовірно наприкінці 50-х, вона змінила своє прізвище на сестрине (в родині якої проживала) — Копчук і надалі по документах фігурувала під цим, можна сказати, "легальним псевдонімом".

Одержавши архів, п. Василь Рибчук виконав заповіт зв'язкової УПА. Він зберігав його в таємниці аж до відновлення незалежної України, а в 1993 р. розповів про нього ветерану ОУН-УПА Юрію Вепруку-"Запорожцю", який повернувся із заслання і розгорнув роботу з публікації споминів та документів підпілля. "Запорожця" вразило багатство матеріалу. Саме тоді в Косові п. Дарія Кошак, "Христя", збирала документи УПА для виставки, отож Юрій Вепрук запропонував передати архів для даної мети. Залишивши в себе 9 світлин-дублікатів, Василь Рибчук передав збірку Василини Русинюк Юрію Вепруку, а той — Дарії Кошак. У Косові наприкінці 1994 р. діяла виставка, на яку приїхав зі Львова п. Григорій Дем'ян, дослідник історії ОУН-УПА, автор кількох книг на цю тему. Він попросив дати йому для копіювання та вивчення архів Василини Русинюк і одержав 153 світлини (інформація Дарії Кошак). У газеті "Шлях перемоги" № 2172 від 9 грудня 1995 р. п. Г. Дем'ян опублікував коротке повідомлення "Косівщина — своїм героям-націоналістам", в якому розповів про архів і помістив дві світлини з нього, а в "Історії Гуцульщини" (с. 274-434) — велику статтю "Гуцульщина у визвольній боротьбі ОУН і УПА", де навів ще 4 світлини, що походять зі збірки Василини Русинюк (тут першоджерело не вказане). Найцікавіше в цій історії те, що багато світлин зв'язкової виготовлені з негативів, віднайдених 1999 р. Аби вказати точну кількість збігів, слід порівняти два архіви, чого ми зробити не могли, отож розрахунки щодо їх "перекриття" базуються на візуальних оцінках по пам'яті, зроблених Василем Рибчуком і Дарією Кошак. Вони стверджують, що в архіві Василини Русинюк було 88-90 світлин, аналогічних негативам, а решта — принципово інші сюжети. Великою цінністю оригінальних повстанських світлин були написи на звороті, які недоступні упоряднику (за винятком семи з них, про що мова йтиме нижче). У підписах до відбитків з негативів умовним позначенням /АВР/ вказується, який саме з них був в архіві Василини Русинюк.
У книжечці "Доля борця" М. Білінчук повідомляє, що його брат Білінчук Дмитро-"Хмара" передав свого часу на зберігання певну кількість повстанських фотографій далекій родичці з Яворова Ганні Шкрібляк (Кугутячці), яка померла ще в 70-х рр. Вона приятелювала з Василиною Русинюк (теж була одинокою) і, можливо, справа виглядала так: якусь частину світлин повстанці передали на зберігання зв'язковій, а іншу — Білінчук Дмитро залишив у родички. Згодом обидві збірки були об'єднані і врешті-решт потрапили до Василя Рибчука.
Підводячи підсумки сказаному, проведемо орієнтовні підрахунки. В архіві негативів було 216 сюжетів, з яких близько 89 дублювалось світлинами збірки Василини Русинюк. В останній було 162 світлини, з них 153 — в єдиному екзем¬плярі та 9 дублів. Таким чином, в Яворові збереглося 216 + (153 - 89) = 280 ори¬гінальних сюжетів упівської тематики, а це, погодьтеся, великий обсяг інформа¬ції. Будемо сподіватись, що згодом спільний альбом двох яворівських архівів таки побачить світ.